Οι απαραίτητες σωματικές μετρήσεις για έναν επαγγελματία και μη αθλητή (pic)

Ένα από τα βασικότερα μελήματα ενός αθλητή είναι η βελτίωση και η συντήρηση της σωματικής του κατάστασης, μειώνοντας τα ποσοστά λίπους και αυξάνοντας τη μυϊκή του μάζα ώστε να επιτυγχάνει υψηλότερες αποδόσεις. 

Advertisement
Οι απαραίτητες σωματικές μετρήσεις για έναν επαγγελματία και μη αθλητή (pic)
Πέρα από τα αποτελέσματα που επιτυγχάνονται με την άσκηση και την προπόνηση, μεγάλο ρόλο παίζει και το πόσο σωστά τρέφεται ένας αθλητής καλύπτοντας τις ημερήσιες του ανάγκες σε θρεπτικά στοιχεία και ενέργεια, έχοντας αντοχές να ανταπεξέλθει στην προπόνηση, αλλά και συντηρώντας το βάρος του ταυτόχρονα στα ίδια επίπεδα.
 
Ποιες όμως είναι οι μετρήσεις που πρέπει να γίνουν πριν συσταθεί ένα ολοκληρωμένο διατροφολογικό πλάνο;
 
Η κλινική διαιτολόγος- διατροφολόγος, Άννα Κόμπου, μας ξενάγησε στο διαιτολογικό- διατροφολογικό τμήμα της κλινικής Advanced Nutrition, μέλος του ομίλου Cosmetic Derma Medicine Medical Group, το οποίο είναι πλήρως εξοπλισμένο με τα πιο σύγχρονα μηχανήματα αξιολόγησης και εκτίμησης της διατροφικής και παθολογικής κατάστασης του οργανισμού.  Στην κλινική μπορούν να γίνουν πολλές μετρήσεις όπως η ανάλυση σύστασης σώματος, μέτρηση οξειδωτικού στρες, εκτίμηση βασικού μεταβολισμού, έλεγχος υποδόριου λιπώδους ιστού κτλ.
 
Επιλέξαμε να μετρήσουμε το βασικό μεταβολισμό ηρεμίας, δηλαδή την ελάχιστη ενέργεια που χρειάζεται ο άνθρωπος για να λειτουργεί σε απόλυτη ηρεμία. Πιο απλά, τις θερμίδες που καίει ένας άνθρωπος ολόκληρo 24ωρο σε πλήρη ηρεμία χωρίς φυσική δραστηριότητα.
 
Γιατί να μετρήσω το βασικό μου μεταβολισμό ηρεμίας;
 
Κάθε οργανισμός έχει ανάγκη να προσλαμβάνει και να δαπανά ενέργεια (θερμίδες). Η ενεργειακή πρόσληψη προέρχεται από τη διατροφή, ενώ η ενεργειακή δαπάνη από το βασικό μεταβολισμό, την τροφογενή θερμογένεση και τη δαπάνη για φυσική δραστηριότητα. Το ισοζύγιο προσλαμβανόμενης και δαπανώμενης ενέργειας για έναν αθλητή (και όχι μόνο) πρέπει να βρίσκεται σε ισορροπία, ώστε να διατηρεί σταθερό το σωματικό του βάρος, γι’ αυτό και ένα από τα σημαντικά στοιχεία που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ο βασικός μεταβολισμός ηρεμίας.
 
Πως γίνεται η μέτρηση;
 
Η διαδικασία είναι απλούστατη και σε 15 μόλις λεπτά έχεις τελειώσει. Είναι εντελώς ανώδυνη και ακίνδυνη. Πρακτικά, ο εξεταζόμενος ξαπλώνει στο κρεβάτι και τοποθετείται ο ειδικός θόλος (canopy) που καταγράφει την αναπνοή του ενώ στη συνέχεια τυπώνεται το αποτέλεσμα των ενεργειακών αναγκών του 24ωρου. Ο θόλος καλύπτει όλο το κεφάλι μέχρι τους ώμους, είναι άνετος και επιτρέπει στον καθένα να αναπνέει κανονικά. Η θερμιδομετρία γίνεται με την καταγραφή της ποσότητας οξυγόνου που εισπνέεται με την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που αποβάλλεται από το σώμα, το αποτέλεσμα δηλαδή των μεταβολικών καύσεων που λαμβάνουν χώρα στον οργανισμό.
 
Τι πρέπει να προσέξω;
 
Για να γίνει σωστά η μέτρηση βασικού μεταβολισμού ηρεμίας, θα πρέπει να τηρηθούν κάποιες συνθήκες για να μην επηρεαστούν οι μετρήσεις από παράγοντες που επηρεάζουν τις καύσεις. Ο εξεταζόμενος δεν θα πρέπει να έχει καταναλώσει τροφή και καφεΐνη τις τελευταίες 4 ώρες, να μην έχει καπνίσει και να μην έχει ασκηθεί το τελευταίο 24ωρο.
 
Που μπορώ να απευθυνθώ;
 
Μπορείτε να επικοινωνήσετε με την κλινική διαιτολόγο-διατροφολόγο, Άννα Κόμπου στο υπερσύγχρονο διατροφολογικό κέντρο, Advanced Nutrition.
Τηλέφωνο Επικοινωνίας: 210 6980451
Email: akompou@cosmeticdermamedicine.gr